Ha te is olyan vagy, mint a legtöbb kezdő vállalkozó, akkor azért indítottál el egy e-kereskedelmi vállalkozását, mert lelkesedsz a termékedért, és szeretnéd megosztani a világgal. A valóság azonban az, hogy egy webshop működtetése nem csupán szenvedélyt igényel. Elengedhetetlen, hogy megismerd azokat a stratégiákat, amelyek segíthetnek kitűnni az egyre zsúfoltabb piacon.
Mi a konverzió és miért optimalizáljuk?

A konverziós arány azon webhelylátogatók százalékos aránya, akik vásároltak valamit az áruházadból.
Az alábbiakban az e-kereskedelem tipikus konverziói láthatók:
- Egy termék megvásárlása.
- Terméket a kosárba raktak.
- Kívánságlistához adás.
- E-mail regisztrációk.
- közösségi média megosztások.
- Bármely más KPI, amelyet értékesnek találsz.
A konverziós arány optimalizálása javítja a felhasználói élményt egy adott KPI – általában a vásárlás – előmozdítása érdekében.
A konverziós arány optimalizálása elvégezhető a landoló oldalakon, a kategóriaoldalakon vagy bármely más ponton. Mi ebben az útmutatóban a termék megvásárlására fókuszálunk, hogy növelhesd a bevételed.
1. Stratégia: Optimalizáld konverzióra a webáruházad
Valószínüleg nem mondok újdonságot azzal, hogy a webhelyed az egyik, ha nem a legfontosabb értékesítési eszközöd.
Tudtad, hogy az oldalbetöltési idő minden egyes másodperces késése a konverziók 7%-os csökkenéséhez vezet? Ez évente 2 500 000 Forintos veszteséget is jelenthet, ha napi 100 000 Ft a forgalmad.
Ezért is nagyon fontos, hogy webhelyed konverzióra legyen optimalizálva. Könnyen navigálható, egyértelmű cselekvésre ösztönző és felhasználóbarát kialakítású oldallal növelheted annak valószínűségét, hogy a látogatók fizető ügyfelekké váljanak.

A grafikonon láthatjuk mennyire elengedhetetlen egy gyors webáruház. Ha 5 másodpercről lecsökkentjük a betöltési sebességet 3 másodpercre, azzal 100%-os konverzió növekedést érhetsz el, vagyis megduplázod a forgalmad 0 Forint extra költéssel.
Hasznos eszközök: Hotjar, Optimizely, Google Analytics, Yoast SEO, WP Optimize, gtmetrix.com
2. Stratégia: Optimalizáld a termékoldalaid is
A landoló/termék oldalak különösen fontosak fizetett forgalom használatakor is. Ha nem rendelkezel a megfelelő landoló oldallal, amely konverziókra van optimalizálva, akkor elégeted hirdetési kereted.
Az elmúlt év során számos nagyszerű ügyfél számára építettünk landoló oldalakat/értékesítési tölcséreket, ezalatt találkoztunk néhány olyan dologgal, amelyeket általában minden munkánk során használunk, és amelyek megduplázzák az átkattintásokat:
- Csakúgy, mint egy jó hirdetésnél, a céloldalaknak is jó és világos ajánlatra van szükségük. Legyen szó árengedményről, gyors szállítás/biztonságos fizetésről és így tovább.
- Ne emeld ki a funkciókat – az esetek többségében a potenciális ügyfelek nem a funkciók miatt győződnek meg, amikor az oldalra kerülnek, hanem az ajánlatodhoz kapcsolódó érzelmi előnyökről. Amit mindíg javaslunk, hogy kezdj bulletpointokkal az érzelmi előnyök kiemelésével mielőtt a részletekbe mennél.
- 5 másodperces szabály – Az emberek NAGYON gyorsan elvesztik érdeklődésüket. Győződj meg róla, hogy a látogatók azonnal tudják, mit kínálsz, amint a webhelyre érkeznek. Ennek teszteléséhez kérj meg egy barátot/családtagot, hogy nézzen az oldaladra 5 másodpercig, majd kérdezzd meg, hogy tudják-e, hogy mi a szolgáltatásod, vagy mit kínálsz.
- A tartalom legyen lényegre törő és rövid – A landoló oldal nem tartalmazhat ugyanannyi információt mint egy weboldal. Ne legyenek hosszú bekezdések, és csak azokat a legfontosabb információkat tartalmazza, amelyeket a felhasználónak tudnia kell a vásárláshoz.
- A/B tesztelés – módszer a weboldal két verziójának összehasonlítására, hogy melyik teljesít jobban. Szinte bármit letesztelhetünk: az elrendezést, címsorokat, képeket, stb. Az A/B tesztelés segíthet azonosítani, hogy a weboldal mely elemei működnek a legjobban a látogatók ügyfelekké alakításában.
Hasznos eszközök: Unbounce ,Optimizely, Google Optimize, Hotjar
3. Stratégia: Használj e-mail marketinget
Az e-mail marketing továbbra is az egyik leghatékonyabb módja a potenciális vásárlók gondozásának (nurture) és a meglévő ügyfelek élettartamának növelésére. Célzott kampányokat hozhatsz létre, amelyek értéket biztosítanak az előfizetőidnek, és vásárlásra ösztönzik őket.
Tudtad, hogy az e-mail marketing átlagos megtérülése 40:1? Éppen ezért elengedhetetlen, hogy az eladásaidnak növelése érdekében használj email automatizmusokat.
Ilyenek lehetnek például a kosár elhagyó email, ami automatikusan emlékezteti a látogatót, hogy fejezze be a vásárlást, akár egy ösztönző kupon kiséretében (errők részletesen később írunk).

Hasznos eszközök: Mailchimp, Constant Contact, OptinMonster, Sumo, WPForms
4. Stratégia: Használd ki a közösségi médiát
Világszerte több mint 3 milliárd ember használja a közösségi médiát, így nem csoda, hogy a webáruházaknak is kulcsfontosságú marketingcsatornájává vált.
De nem csak a közösségi médiában való jelenlétről van szó, hanem arról, hogy olyan tartalmat hozzunk létre, amely érdekli és szórakoztatja a célközönséged, és közben növeli az eladásokat.
A közösségi médiában történő hirdetések kihasználásával pedig meghatározott közönségeket célozhatsz meg, és nyomon követheted kampányaid hatékonyságát.
Hasznos eszközök: Canva.com, Buffer, Social Snap, Social Media Share Buttons & Social Sharing Icons
5. Stratégia: Fektess be fizetett hirdetésekbe
Míg az organikus forgalom fontos, a fizetett hirdetés értékes befektetés lehet az e-kereskedelmi vállalkozásod számára. Ez magában foglalja a fizetett keresési hirdetéseket, a közösségi média hirdetéseket és a shopping hirdetéseket.
A fizetett hirdetésekkel meghatározott közönségeket célozhatsz meg, és nyomon követheted a kampányaid hatékonyságát a pozitív megtérülés érdekében.
A tanulmányok azt mutatják, hogy a vállalkozások átlagosan megkétszerezik a bevételüket minden Google Ads szolgáltatásra elköltött összeg után.
6. Stratégia: Kínálj kedvezményeket és promóciókat
A kedvezmények és promóciók nagyszerű módja annak, hogy új látogatókat vonzz be, és a meglévő ügyfeleket újra vásárlásra ösztönözzd. Az akciós kampányok során fontos szem előtt tartani az ügyfelek számára nyújtott kedvezmény és a vállalkozás haszonkulcsának a fenntartását.
Tanulmányok szerint a kedvezmények akár 30%-kal is növelhetik az eladásokat.

Példa: Szerencse kerékkel a weboldalon játékosan lehet elkérni a vásárlók email címét. Pörgethetnek, amely különböző szintű kedvezményeket és ajánlatokat tartalmaz. Több mint 13%-os átkattintási aránnyal a második legnépszerűbb popup, lemaradva a kosárelhagyási popup mögött (17%).
Miért használj kuponokat?
- Az első vásárlók 60%-a fejezi be a vásárlást, ha van kuponjuk.
- Vásárlók 57%-a nyilatkozta, hogy nem vásároltak volna kedvezmény nélkül.
- A vásárlók kevésbé voltak idegesek és sokkal nyugodtabban adják le a rendelést. 11%-al boldogabbak is voltak vásárlás után.
Hasznos kuponkezelő pulginok Woocommerce-hez: YITH WooCommerce Coupon, WP Coupons and Deals, Spin and Win
7. stratégia: Kiváló ügyfélszolgálat biztosítása
Mindannyiunkkal előfordult már, hogy megtalált minket egy nehezen kezelhető vásárló, akit legszívesebben elküldenénk melegebb éghajlatra. A negatív rekám is reklám, bár most nem jó értelemben: az ügyfelek 82%-a elpártol a rossz ügyfélszolgálat miatt. És az elégedetlen vásárlók általában szeretnek hangot is adni a véleményüknek…
Emiatt a kiváló ügyfélszolgálat a siker kritikus eleme e-kereskedelemben (is). Ha kivételes ügyfélszolgálatot nyújtasz azzal bizalmat építesz, és ezzel hűséges ügyfeleket, nagyobb valószínűséggel vásárolnak ismételten, és akik ajánlják a vállalkozásod másoknak is.
A vásárlók 78%-a állítja, hogy az ügyfélszolgálat kulcsfontosságú a márkától való vásárlási döntésében.
8. Stratégia: Hűségprogram létrehozása
A hűségprogramok hatékony módszert jelentenek az ügyfelek élettartamának növelésére és az ismételt vásárlások ösztönzésére haladóbb webáruházaknak. Létrehozásakor fontos, hogy olyan jutalmakat biztosíts, amelyek értékesek a vásárlók számára, és összhangban vannak üzleti céljaiddal.
A megfontolandó hűségprogramok közé tartoznak a pontalapú rendszerek, a többszintű jutalmak és a VIP programok. Egy sikeres hűségprogram létrehozásához összpontosíts az ügyfeleid számára releváns és értékes jutalmak biztosítására, és könnyítsd meg a jutalmaik beváltását.
Hasznos kuponkezelő pulginok Woocommerce-hez:
YITH WooCommerce Coupon, Loyalty Points and Rewards, SUMO Reward Points, GamiPress, Beans
9. Stratégia: Fókuszban a retargeting
Webáruház tulajdonosként minden bizonnyal tisztában vagy azzal, hogy sok látogatód nem vásárol az első alkalommal. Az újracélzás (retargeting) hatékony módja annak, hogy visszahozza azokat az ügyfeleket, akik elhagyták a kosarukat, vagy vásárlás nélkül távoztak az oldalról.
Az újracélzó hirdetések használatával emlékeztethetni lehet ezeket a látogatókat azokra a termékekre, amelyek iránt érdeklődtek, és ösztönzi őket a vásárlás befejezésére.
Példa: Hozz létre újracélzó hirdetéseket egy külön kampányban, és kínálj nekik kedvezményt. Ezek olyan emberek, akik már jól ismerik a terméked – ne félj a lényegre térni. (példa: The Economist)

Ez szintén egy nagyszerű lehetőség arra, hogy értékelésekkel megmutasd a látogatóknak, hogy a meglévő vásárlók mit szeretnek márkádban. (példa: Casper)

A Criteo tanulmánya szerint a retargeting hirdetésekre 76%-kal nagyobb valószínűséggel kattintanak, mint a hagyományos (hideg) hirdetésekre. Ezenkívül az újracélzás a konverziós arány 147%-os növekedését is eredményezheti.
Kihagyhatatlan stratégia, ha profitábilis szeretnél lenni.
10. Stratégia: Egyszerűsítsd le a pénztár oldalt
A fizetési folyamat az értékesítési folyamat utolsó lépése, és nagyon fontos, hogy az a lehető legegyszerűbb és áramvonalasabb legyen.
A Baymard Institute szerint az átlagos kosárelhagyási arány az összes iparágban óriási, 69,57%! Ez a potenciális eladások hatalmas százaléka, ami a rossz fizetési élmény miatt elveszett.
El kell távolítani a szükségtelen lépéseket, csökkenteni kell a (felesleges) űrlapmezők számát, és minimalizálni kell a vásárlás befejezéséhez szükséges kattintások számát.
A kosárelhagyás sosem lesz 0%, de ha a fentiek mellett világosan kommunikáljuk a vásárlókkal a garanciát/szállítási költségeket, több fizetési és szállítási módot adunk meg, akkor átlagon felüli eredményeket érhetünk el.
Összegzés
Remélem, hogy ez a 10 stratégia segít megsokszorozni az eladásaid és skálázni a vállalkozásod. Legyen szó weboldalad optimalizálásáról, közösségi média kihasználásáról, fizetett hirdetésekbe való befektetésről vagy hűségprogram létrehozásáról, ezeket a módszereket sikeres e-kereskedelmi vállalkozások már kipróbálták és tesztelték, így most rajtad a sor, hogy te is sikereked érj el velük.
Ha azonban túlterheltnek érzed magad, vagy nem tudod, hol kezdd, készséggel állunk a rendelkezésedre. Egy ingyenes konzultációs hívás lefoglalásával együttműködhetünk veled, hogy többek között ezeket a stratégiákat is kifejezetten az webshopodra szabjuk, hogy elérhessük a vállalkozásod céljait.