A mai digitális korban minden vállalkozásnak szüksége van online jelenlétre ahhoz, hogy versenyképes maradjon a piacon. Ha termékeket árulsz vagy még csak tervezel árulni, akkor az online jelenlét kialakításának egyik leghatékonyabb módja egy webáruház indítása. A webshop egy olyan online áruház, ahol a vállalkozások weboldalukon keresztül közvetlenül értékesíthetik termékeiket vagy szolgáltatásaikat a vásárlóknak.
Egy webáruház segítségével a vállalkozások szélesebb közönséget érhetnek el, növelhetik az eladásokat és javíthatják a vásárlók elköteleződését. Ebben a cikkben a webáruház indításának feltételeiről és az ezzel járó költségeket foglaltuk neked össze. A cikk végére jobb rálátásod nyílik, hogy mi kell ahhoz, hogy sikeres webshopot indíts a vállalkozásod számára.
Webshop indításának feltételei
A webáruház indításakor több feltételnek is teljesülnie kell a sikeres induláshoz. Itt vannak a legfontosabb dolgok, amelyeket mindenképpen fontos figyelembe venni:
Jogi követelmények
A webáruház indítása különféle jogi követelmények teljesítésével jár, mint például vállalkozásának az illetékes hatóságoknál történő bejegyzése, a szükséges engedélyek és engedélyek beszerzése, valamint az adózási előírások betartása. Fontos, hogy a webáruház elindítása előtt tájékozódj a könyvelőddel vagy adótanácsadóddal, akik felvilágosítanad a számodra előnyösebb vállalkozási formákról és a tartózkodási helyedre vonatkozó jogi követelményekről.
Üzleti terv
Ha GPS nélkül indulsz el egy teljesen ismeretlen helyre, könnyen eltévedhetsz. Így van ez az e-kereskelelemben is: minden webáruház sikeréhez elengedhetetlen egy szilárd üzleti terv. Mielőtt bármi másba belefognál, nézz szét a piacodon, hogy mi az ami működik, milyen kialakítása van a versenytársaid weboldalának, milyen platformokon hirdetnek, hogyan pozícionálják magukat a vásárlóknak stb.
Ehhez nagy segítség lehet két Google Chrome bővítmény: a The Similarweb és a Wappalyzer. Az előbbivel betekintést nyerhetsz sikeres weboldalaknak mennyi látogatója volt és hogy honnan érkeztek. Ha pedig kiváncsi vagy, hogy milyen eszközökkel építette fel a konkurenciád a weboldalukat, az utóbbi megmondja neked, hogy mivel készült az adott oldal; az összes platform, pluginek egy kattintásra fény derül a titkaikra.
Az üzleti tervnek tartalmaznia kell olyan részleteket, mint a termékválasztás, a célközönség, és a marketingstratégia. Az üzleti célok és célkitűzések meghatározása kulcsfontosságú egy sikeres webáruház létrehozásához, mi az SWOT formula használatát javasoljuk.
Technikai követelmények
Gratulálunk, hogy idáig már eljutottál, a következő téma már egy fokkal izgalmasabb lesz: a webáruház indításához domain névre, ez az amit beírnak a látogatók, hogy megtalálják az oldalad (jelen esetben most a woomarketing.hu). Tárhelyre, ami egy távoli szerver ahol az oldalad van feltöltve és természetesen egy jól működő weboldalra lesz szükséged. Mindegyikhez különböző lehetőségek állnak rendelkezésre, ezért fontos, hogy végezz kutatást mielőtt kiválasztod a szolgáltatódat, és válasszd ki az igényeidnek és költségvetésednek leginkább megfelelőt.
Mi a Woomarketingnél a WordPresst CMS-t ( ajánljuk, a költséghatékonyság és a testreszabhatóság miatt. Emellett az is fontos, hogy webáruházad könnyen navigálható, mobilbarát és biztonságos is legyen.
Fizetési szolgáltatók és futárcégek
Egy másik fontos szempont a webáruház indításakor, hogy milyen fizetési és szállítási lehetőségeket kínálsz majd vásárlóidnak. Olyan fizetési és szállítási szolgáltatót kell választanod, ami megfelel az üzleti igényeidnek, és pozitív vásárlói élményt biztosít. Legtöbb ügyfelünk a Barion vagy Paylike-ot használja más esetben a Simple Payt. Ezeknek a szolgáltatóknak 1.5-2% tranzakciós díja van, igy ha eladsz egy 5000 forintos terméket abból 100 levonásra kerül a bankkártya kezelőnek. Ez nem tűnik soknak, de az összegek hamar összeadódnak ezért érdemes utána nézni a pontos díjakért. Paypalt semmiképpen nem ajánljuk a magas tranzakciós díjak és etikátlan üzleti eljárások miatt.
Belföldi szállításra Foxpostot és GLS-t javasoljuk, mindkét cég árai 1500 forinttól indulnak. Míg ha külföldre is tervezel szállítani akkor a Packeta lesz a nyerő megoldás csomagonként 3100 forinttól.
Ezen feltételek teljesítésével biztosíthatod, hogy webshopod jogilag megfelelő, jól megtervezett és műszakilag is rendben legyen, pozitív vásárlói élményt nyújtva, ami így az üzleti sikeredhez vezet.
Webáruház indításával kapcsolatos költségek
A webáruház indítása két fajta kiadással jár, amelyeket a érdemes mérlegelned az indulás előtt:
Induló költségek
A webáruház indításával kapcsolatos egyik legjelentősebb költség az előzetes költségek. Ez magában foglalja a webshop tervezését és megépítését, a domain név regisztrációját, a tárhelyet és az egyéb felmerülő kiadásokat. Domain nevet regisztrálhatunk évente akár 1800 forintért is, míg egy kisebb tárhely ára 15-20.000 forint évente. Tárhely választásnál vedd figyelembe, hogy sok termékes (100+) webshopnak nagyobb tárhelyre lesz szüksége, mintha csak pár termékre fókuszálnál. Így a költség a webáruház összetettségétől és a vállalkozás konkrét igényeitől függően változhat.
2023-ban egy funkcionális webáruház felépítése A-Z-ig 150.000 forinttól kezdődik, ha kiszervezed a feladatot szakemberekre.
Fenntartási költségek
A webáruház működése után folyamatos kiadásokkal is számolni kell. Ezek magukban foglalják a termékkészletet, a marketingköltségeket, a fizetési és szállítási díjakat, valamint az egyéb kapcsolódó költségeket. Ha havidíjas webshop motort használsz (pl. Shopify) akkor a havi fenntartási költség 10.000 forinttól indul, a fizetős bővítmények nélkül. A költség függ a webáruház méretétől, az eladások mennyiségétől és a választott marketing stratégiától is.
Így minimalizáld a kiadásokat
A webáruház indításával járó költségek minimalizálása érdekében a kihasználhatod az olyan ingyenes weboldal építő platformokat, mint a WordPress. Egy másik lehetőség a dropshipping, ahol nem tartasz készletet, hanem egy külső beszállítóra támaszkodsz a megrendelések teljesítésében, így neked csak az eladásra kell koncentrálni. Érdemes továbbá fontolóra venned az influencerekkel való együttműködést vagy a közösségi média platformok marketingcélú használatát, ami szintén költséghatékony megoldás lehet.
A webáruház indítás anyagi befektetést igényel, de vannak módok a költségek minimalizálására. A megfelelő platform, marketing stratégia és fulfilment mód kiválasztásával a malacperselyed összetörése nélkül indíthatsz egy sikeres webshopot.

Összefoglalás
Összegzésként elmondható, hogy egy webshop elindítása nagyszerű módja lehet a vállalkozásodnak az eladások növelésére. A webáruház indításának azonban több feltétele és költsége is van. A sikeres bevezetés érdekében elengedhetetlen a kutatás és a megfelelő tervezés.
A legfontosabb szempontok közé tartozik a jogi követelmények teljesítése, egy szilárd üzleti terv elkészítése, a megfelelő műszaki háttér kiválasztása, valamint a kényelmes fizetési és szállítási lehetőségek. A vállalkozások ingyenes platformok, dropshipping és költséghatékony marketingstratégiák használatával is minimalizálhatják a kezdeti költségeiket.
Összességében egy webshop indítása számos előnnyel járhat a vállalkozások számára, többek között szélesebb közönség elérését, eladások növelését és a vásárlói elkötelezettség javítását. A cikkben vázolt pontok betartásával sikeres webshopot indíthatsz, és kiélvezheted az online jelenlét előnyeit.